KINO
PRZYCHODNIA tym razem zaprasza... do Nowego Jorku. Brak w nim jednak
będzie blichtru, który zazwyczaj kojarzy na się z tym miastem. Będzie za
to dużo cynizmu, sarkazmu, brutalności i innych niezbyt przyjemnych
osobliwości życia w wielkomiejskiej dżungli. Wyświetlimy film "The
Foreigner" w reżyserii Amosa Poe. Obraz stworzony w '78 roku jest
przykładem tzw. kina "No Wave", które w iście punkowym duchu stawiało na
łamanie schematów i walkę z konwenansami - zarówno społecznymi, jak i
związanymi ze "sztuką" filmową. Nic
zresztą dziwnego, że temat punk rocka był dla twórców "No Wave" ważny,
większość z nich wywodziła się z tego środowiska i dokumentowała
początki sceny punkowej w Nowy Jorku. W "The Forigner" będziemy mogli
zobaczyć m.in Debbie Harry z Blondie, czy występ The Cramps.
„The
Foreigner” to film o perypetiach europejczyka
w Nowym Jorku. Ale nie zwykłego europejczyka, bo Menace Max
(Eric Mitchell z Triple Bogey), to niemiecki terrorysta, który
próbuje znaleźć schronienie. Ale nie może się ukryć w wielkomiejskiej dżungli.
Amos Poe formalnie rozrywa na strzępy opowieść o drugiej stronie
amerykańskiego snu! Foreigner pokazuje koszmar świata w
egzystencjalnym kontekście filozoficznym, gdzie mniej znaczy więcej.
Klasyka niezależnego kina, bez którego nie byłoby zapewne
Jarmuscha!
+ „Blank City” reż. Céline Danhier, USA, 2009, 94 min
Blank City jest portretem tych całkowicie niezależnych filmów, które powstały w przeżywającym kryzys Nowym Jorku lat 70. i zbiorem anogdot otym co się w ich kadrze nie zdarzyło.
Miejska legenda, przytoczona w filmie przez Jima Jarmuscha, głosi, że w 1977 roku niejaki Freddy kupił na czarnym rynku pudło kamer Super 8 i sprzedawał je tanio gdzieś na ulicy Houston. Pół roku po tej okazyjnej wyprzedaży zaczęło pojawiać się mnóstwo niezależnych filmów. Tak powstało No Wave Cinema i kino transgresji.
Blank City składa się w dużej mierze z tych właśnie filmów – czasem klasyków, a czasem nieznanych eksperymentalnych produkcji, nagranych na taśmach 8 i 16 mm. Uzupełniają je wywiady z Jarmuschem, Amosem Poe, Steavem Buscemi oraz innymi postaciami nowojorskiej sceny niezależnej lat 70. i 80.
Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards: 2009 – FF Tribeca/ Tribeca FF, 2010 - Berlinale, 2010 – FF Melbourne/Melbourne IFF, 2010 – MFF HotDocs/HotDocs IFF, 2010 – Festiwal Filmów Amerykańskich, Wrocław/American FF, Wroclaw
http://www.youtube.com/watch?v=qjzRPRBQngo
+ „Blank City” reż. Céline Danhier, USA, 2009, 94 min
Blank City jest portretem tych całkowicie niezależnych filmów, które powstały w przeżywającym kryzys Nowym Jorku lat 70. i zbiorem anogdot otym co się w ich kadrze nie zdarzyło.
Miejska legenda, przytoczona w filmie przez Jima Jarmuscha, głosi, że w 1977 roku niejaki Freddy kupił na czarnym rynku pudło kamer Super 8 i sprzedawał je tanio gdzieś na ulicy Houston. Pół roku po tej okazyjnej wyprzedaży zaczęło pojawiać się mnóstwo niezależnych filmów. Tak powstało No Wave Cinema i kino transgresji.
Blank City składa się w dużej mierze z tych właśnie filmów – czasem klasyków, a czasem nieznanych eksperymentalnych produkcji, nagranych na taśmach 8 i 16 mm. Uzupełniają je wywiady z Jarmuschem, Amosem Poe, Steavem Buscemi oraz innymi postaciami nowojorskiej sceny niezależnej lat 70. i 80.
Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards: 2009 – FF Tribeca/ Tribeca FF, 2010 - Berlinale, 2010 – FF Melbourne/Melbourne IFF, 2010 – MFF HotDocs/HotDocs IFF, 2010 – Festiwal Filmów Amerykańskich, Wrocław/American FF, Wroclaw
http://www.youtube.com/watch?v=qjzRPRBQngo
Przed pokazem wprowadzenie/pogadanka!!!
Wszystkich tych, którzy chcą poznać atmosferę sławnych i mniej sławnych
zakamarków Wielkiego Jabłka i poczuć chropowatą teksturę 16mm taśmy
filmowej zapraszamy we środę, 5 września na godzinę 20:00
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz